המודיעין העסקי בשירות הקנאביס הרפואי

חברת מכ"ם, שהייתה חלוצה בתחום המודיעין התחרותי וממוקדת כיום בביצוע מחקרים ברשת, רותמת את היכולות שלה לטובת ענף הקנאביס הרפואי. "בעולם הקנאביס המתפתח קיים צורך אקוטי בעדכונים חכמים", אומר צביקה ונדר, מנכ"ל החברה, שמספר על השירותים הרלוונטיים לשחקנים בשוק – מחברות קנאביס ועד מחקר ופיתוח

"ידע הוא כוח". אמרה ידועה זו מיוחסת לפרנסיס בייקון, שטבע אותה ב-1597. יותר מ-400 שנה לאחר מכן, בעיצומה של מהפכת המידע, היא נכונה ורלוונטית מתמיד. כמויות עצומות של מידע זמינות לכל ומידע חדש נוצר בהמוניו בכל רגע. מי שמשכיל לדעת כיצד לאתר את המידע הרלוונטי עבורו, לצרוך אותו ולהשתמש בו נכון – מרוויח.


חברת מכ"ם נוצרה בהשראת המודוס אופרנדי הזה. כבר לפני 15 שנה הבין צביקה ונדר, מנכ"ל החברה, שהאינטרנט מתהווה להיות מקור מידע אין-סופי – אבל גם כזה בו צריך לדעת לבור את המוץ מהתבן, להציף ולהציג את המידע הנכון. מכ"ם פיתחה אז אלגוריתמיקה שיודעת לאתר ברשת את כל מה שלקוחותיה מחפשים. "למעשה המצאנו אז שוק חדש של מודיעין עסקי ותחרותי שמבוסס ווב", נזכר ונדר בתקופה החלוצית. "השימוש הראשוני שעשו חברות במוצרים שלנו היה בעיקר לצורך הגנת מותגים. זהו צורך נפוץ גם בימינו, אך כמובן שמאז השימוש בכריית מידע התרחב משמעותית לתחומים רבים ושונים. גם אנחנו השתכללנו ופיתחנו יכולות ניתוחיות מתקדמות. כיום מכ"ם הוא מכון מחקר היברידי, שבראש ובראשונה מבצע מחקרים באמצעות הרשת. כשיש צורך אנחנו משלבים גם מתודולוגיות מסורתיות כמו ראיונות עומק ופאנלים".

התראות בזמן אמת

למכ"ם יש כיום למעלה מ-1,200 לקוחות בארגונים הנפרסים על פני כל המשק. אחד השירותים המרכזיים שמציעה החברה הוא ריכוז מידע בנושא מסוים והעברתו ללקוח. כך יכול עסק להגדיר את הנושאים הרלוונטיים עבורו ולקבל מידי יום או מידי שבוע (לפי בחירתו) את המידע המעודכן והחשוב ביותר שהתפרסם ברשת בנושא. ריכוז המידע מוגש בצורה בהירה, עם תקצירים שבסופם לינק לטקסט שברשת. המבחר רחב ומגוון: ידיעות חדשותיות, כתבות מגזין, מידע בורסאי ועוד. במידה והלקוח לא בטוח בדיוק אחרי מה לעקוב, מכ"ם שמחה לשבת איתו, להבין את צרכיו ולהגדיר את סוג המידע שיוגש לו.

"לאחר שאנחנו מסייעים בבניית התפריט, הלקוח יכול להיות בטוח שלא יוצף במידע שיטביע אותו", מבטיח ונדר. "המערכת יודעת להנגיש את המידע בצורה הנכונה ובמינון הנכון, בדסקטופ ובמובייל. אם הלקוח יבחר להשתמש באפליקציה שלנו – יוכל לקבל התראות בזמן אמת על הנושאים שהוגדרו עבורו, שיסודרו בהיררכיה של חשיבות. תוצג בפניו תמונת מאקרו שתבהיר על מי מדברים הכי הרבה בזמן האחרון, מי התחיל לקפוץ בשיח ומי עושה סימנים שאולי שווה להתחיל לעקוב אחריו ביתר תשומת לב. המערכת שלנו חזקה בזיהוי טרנדים ובהבנת ההבדל בין חיובי לשלילי. ייתכן שעל חברה מסוימת מתחילים לכתוב הרבה – אך מסיבה שלילית, כמו ניסוי שכשל. המערכת של מכ"ם תדע לזהות זאת. היא בנויה לתת לאנשים עסוקים אפשרות להתעדכן 24/7 בצורה נבונה ואינטואיטיבית ומרכזת את תמונת המודיעין המדויקת הדרושה".

"שאלות הן הזהב החדש"

עכשיו מתחילה מכ"ם לשרת גם את עולם הקנאביס, לאחר שזיהתה את הצורך האקוטי של השוק המתפתח הזה בעדכונים חכמים. בשוק כאוטי שעולה ויורד בחדות, משתנה במהירות ותלוי ברגולציה המשתנה לעתים מקצה לקצה בפתאומיות – ברור הצורך במידע עדכני. יתרה מכך, שוק הקנאביס גדוש בשחקנים שונים שהמשותף להם הוא הצורך במידע איכותי לניהול וקבלת החלטות. כשמבקשים מצביקה ונדר למנות אותם – הוא מגיע בקלות למספר דו-ספרתי. "שוק הלידים, למשל", הוא מדגים. "שאלות הן הזהב החדש. אם אתה יודע להתממשק לשאלה ברשת ולתת לה מענה חכם – תרוויח. אבל גם אם לא תענה – עדיין למדת מהשאלה מה הקהל צריך וכך קיבלת סיסמוגרף רגיש, לא מפולטר, ספונטני, אותנטי ומשקף צורך אמיתי.

"קח את חברות הקנאביס למשל. יותר ויותר מהם נדרשים להבין את סביבת התחרות שלהם  – אילו זנים פופולריים ואילו פחות, מה קורה בנושא היצוא והיבוא ומה משתנה ברגולציה הממשלתית. כשמדובר על מחקר ופיתוח – מלכתחילה האתגר הוא עצום. המו"פ בתחום הקנאביס גדל במהירות בכל העולם, מושקעים בו כספים רבים והתחרות גדולה. צוות מו"פ שיקבל ריכוז של מידע מדעי חדש שהתפרסם יוכל להשתמש בו באופנים שיאפשרו פריצת דרך, שתתורגם לבסוף למוצרים חדשניים שיביאו רווח גבוה. ההנהלה שמעל הצוות הזה תוכל במקביל לקבל מידע שיסייע לה בקבלת החלטות אסטרטגיות, מסחריות ושיווקיות".

 

ומה תעשו עם חברה כזאת ששני אגפים בה צריכים מידע שונה?

"מבחינתנו, כל משתמש קצה הוא לקוח נפרד. אנחנו מתאימים לו את אזור התוכן התפור למידותיו והוא יקבל חשיפה אליו – ורק אליו. למכ"ם יש תפריט עם מספר מסוים של מנות מידע בתחום הקנאביס וכל אחד יכול לבחור מה רלוונטי לצרכיו הספציפיים, וכמובן שגם לשנות את התמהיל בכל רגע נתון".

מה מייחד בעינייך את שוק הקנאביס?

"מכיוון שזהו שוק חדש, הטלטלות בו חדות. ניתן לראות זאת בבירור בחברות בורסאיות. הן עוברות תהליך מעניין של טרנדיות. רגע אחד יש הייפ מטורף, המון אנשים רוצים פיסה מזה וידוענים כמו אהוד ברק ואהוד אולמרט נכנסים כמשקיעים. רגע אחרי משהו באווירה משתנה והשוק יורד כמעט עד להתרסקות. אבל אם הייתי שחקן בשוק הקנאביס לא הייתי נבהל מזה. לוקח זמן עד שהדברים מגיעים לקונקרטיות והאינדיקציה הטובה ביותר לרצינות התחום היא אותם אנשים שהזכרתי כמשקיעים. הם אנשים שיודעים לזהות תמונה ומבינים שזה העתיד. לכן בעיניי חברות בורסאיות ומשקיעים צריכים להיות קשובים מאוד לשוק הקנאביס. אפילו פירמות גדולות של עורכי דין ורואי חשבון חייבים להיות עם יד על הדופק. 'הרצוג פוקס נאמן', פירמת עורכי הדין הגדולה בישראל, כבר מתמחה בתחום הזה. פירמת רואי החשבון BDO הקימה מחלקה שמוקדשת לעיסוק בקנאביס רפואי. אלו ואלו זיהו שיש שם נתח שמן של לקוחות פוטנציאליים".

דברו איתנו